torsdag 2. september 2010

Risotto del 2 (i en nesten uendelig rekke..)


Ukas risottomiddag er unnagjort og denne gangen ble det med tomater og kikerter. Synes også at det er på tide at junior venner seg til risotto, så jeg laga ei egen gryte til han også. Al dente er tydeligvis et begrep vi må jobbe litt mer med..... Men vi andre var storveis fornøyd med maten.
RISOTTO MED TOMATER OG KIKERTER

50 g smør
1 ss olivenolje
8 sjalottløk, hakket
2 hvitløksbåter, hakkede
275 g risottoris
1 dl hvitvin
9 dl kokende hønse- eller grønnsaksbuljong
5 tomater
100 g kokte/hermetiske kikerter
en håndfull finhakket persille
100 revet parmesan
salt og pepper

Fres sjalottløk og hvitløk i olje og smør til de er myke, ha i risen og stek den i 1-2 min mens du rører hele tiden, skru ned varmen litt og tilsett hvitvin, når vinen har kok inn, tilsett den kokende buljongen og la det småkoke uten lokk i 18 min. I mens gryta koker; halver tomatene, fjern kjernene og hakk resten av tomatene i terninger. Rør inn tomater, kikerter, parmesan og persille i gryta og smak til med salt og pepper

2 kommentarer:

  1. Egentlig tror jeg du burde komme hjem til meg og lage middag.
    Har du en god oppskrift å anbefale med pastinakk?

    SvarSlett
  2. Hei Unni, vet ikke helt om jeg er klar for gjesteopptredener;) men du er hjertelig velkommen på middag hos meg når som helst!
    Jeg har ikke laget så mye mat med pastinakk, tror jeg har brukt det i suppelapskaus og til ovnsbakte rotgrønnsaker og sånnt,men ellers lite erfaring. Ble litt inspirert av spørsmålet ditt og leita fram ei oppskrift på krydret suppe av ovnsbakt pastinakk http://www.bbcgoodfood.com/recipes/3198/spicy-roasted-parsnip-soup
    Det så fryktelig godt, så jeg tror jeg må lage den (og blogge om det..), må bare komme over litt pastinakk først.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...