tirsdag 14. september 2010

Quarkauflauf

Permisjonen min går mot slutten og i dag hadde jeg siste lunsj med gjengen hjemme hos oss. Helt klart en glimrende anledning for litt kosemat, så jeg fant fram en oppskrift som jeg har lånt fra min tyske svigerinne. Quarkauflauf betyr så mye som kesamgrateng, men jeg synes det tyske navnet er mye morsommere, bare forsøk å si det fort tre ganger etterhverandre!                                                        Kesam er en mager ferskost som kan brukes som erstatning for rømme, fløte osv for å få ned fettinnholdet i maten. I Tyskland brukes kesam mye mer enn her, man spiser det med frukt, müsli osv og man bruker det nærmest som youghurt.                                                      Quarkauflauf likner mye på den franske desserten Clafoutis, ingrediensene er hovedsaklig de sammen ,men franskmennene bruker kremfløte i steden for kesam, slik at retten blir mye mektigere og fetere. Den tyske varianten kompenserer for dette ved å øke kvantumet, her snakker vi langpanne!
Denne gangen har jeg brukt plommer, i følge min svigerinne kan det meste av frukt og bær brukes, feks kirsebær, skogsbær, en blanding av epler og pærer osv. En typisk koserett som passer å servere halvlunkemed masse te og godt selskap, så kan man småspise og skravle i det uendelige.             



                                     
                                                                                                                                                                 QUARKAUFLAUF
1 kg plommer
6 egg
150 g mykt smør
300 g sukker
120 g semulegryn
80 g potetmel
3 bokser kesam
2 ts bakepulver
revet skall av 1 sitron



Del plommene i to og fjern stilk og sten, legg dem i en smurt langpanne eller stor ildfast form.
Skill eggene
Stivpisk eggehvittene
Pisk smør, sukker og eggeplommer, tilsett sitronskall.
Bland inn semule, bakepulver, potetmel og kesam, vend deretter inn de piskede eggehvittene, hel massen over plommene.
Stekes i 75 min på 180 grader, legg over bakepapir mot slutten av steketiden dersom gratenget blir mørkt på toppen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...