torsdag 30. september 2010

Fredagspizzaen på forskudd


Fredagspizza er en deilig tradisjon spør du meg. Jeg liker både den norske langpanneversjonen med tjukk bunn og italiensk med sprø tynn bunn. Da lager jeg deig med ganske lite gjær, kjevler den tynt, setter steikeovnen på max og steiker pizzaen på nederste rille i 10-12 minutter.Jeg har noen bakebrett spesielt til det, med små hull som slipper varmlufta inn og gir enda sprøere bunn, men det går greit med vanlig bakeplate også. Pizzadeig er jeg helt sikker på at du har oppskrift på allerede så det tar jeg ikke med, men jeg tenkte å blogge litt om min favoritttoppinger idag. Jeg gir med vilje ingen mengdeangivelser, det avhenger jo litt av størrelsen på pizzaen og hvor mye fyll du liker. Men husk at du trenger mindre topping når bunnen er tynn. Tomatsaus og reven ost må med på alle variantene

SPINAT OG FETAOST
Fres fersk spinat i litt olje sammen med finhakket hvitløk, smak til med salt og pepper. Ha på pizzaen sammen med fetaost skåret i tynne skiver.

GORGONZOLA OG LØK
Topp pizzaen med Gorgonzola (eller annen blåmuggost) i skiver sammen med masse løk skåret i tynne ringer

PØLSE OG ANANAS
Legg tynne skiver av pepperoni- eller chorizopølse (helst sånn som du skjærer i skiver sjøl) sammen med fersk ananas skåret i biter.

SKINKE OG SOPP
Del feks portobellosopp i tykke skiver og fres de raskt i smør. Legg på pizzaen før den går i ovnen, når den er ferdig, topper du med spekeskinke i tynne skiver

Jeg pleier å lage flere små pizzaer når jeg lager den italienske varianten, så da er det jo fullt mulig og ganske lite ekstraarbeid forbundet med å teste flere varianter samtidig

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...