mandag 27. september 2010

Restedessert


I helga var jeg lysten på dessert og spekulerte lenge på hva jeg skulle lage, inntil jeg innså at svaret lå rett foran meg på kjøkkenbenken i form av en halv loff i fra dagen før som nå var blitt tørr og trist. Brødpudding var tydeligvis svaret. Har aldri laget det før, så jeg måtte leite litt rundt etter oppskrifter, men endte til slutt opp med et slags sammensurium av flere. Resultatet ble bra, jeg ble nesten litt andektig over at en gammel loff kunne pusses opp til noe såpass godt. Siden man bruker opp noe som kanskje ellers ville blitt kasta, kan man jo spise dessert med god samvittighet også;)
Siden rosinene er rommarinerte, er dette en ganske voksen dessert. Vi hadde litt pisket krem til, men vaniljesaus eller litt is hadde nok også passa godt. Det er en ganske stor oppskrift, etter at vi to hadde spist dessert i to dager, hadde vi bare fortært ca halvparten, resten havna i fryseren.


BRØDPUDDING MED ROMROSINER

100 g rosiner
0,75 dl rom
250 g lyst brød, gjerne tørt, delt i terninger
125 g sukker
100 g smør, smeltet
6 egg
5 dl melk
1 ts vaniljeekstrakt (eller vaniljesukker)
0,5 sitronsaft
1 ts kanel
1 eple, skrellet og i små biter

Mariner rosinene i rom over natta, eller så lenge du har tid til
Legg brødterninger, romrosiner og eplebiter i en ildfast form
Ha melk og sukker i en kjele, varm opp litt under omrøring slik at sukkeret løser seg opp. Ha oppi resten av ingrediensene og rør godt, pass på at melka ikke er for varm før du har eggene oppi. Hell blandingen over brød og epler
Stekes i vannbad i ovnen på 175 g i 45 minutter til melkeblandingen har stivnet og brødbitene som stikker opp har fått litt farge.

2 kommentarer:

  1. Mmm! For meg som elsker Arme Riddere er nok dette en vinner! Men det er jammen ikke ofte vi har en halv loff liggende. Mine Arme Riddere blir oftest laget med grisla grovbrød fra Klausen. Funker det også.

    SvarSlett
  2. Siste gang jeg spiste brødpudding var på Steinkjersannan i 1990. Holder likevel en knapp på karamellpuddingen til Ole. Reidar

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...