mandag 7. februar 2011

Kylling Kung Pao -kylling med chili og peanøtter fra Szechuan




Regner med at de fleste av dere har forstått at jeg er ganske internasjonal i matveien og gjerne spiser krydra mat. Noe av det morsomste jeg vet er å klare å gjenskape en eksotisk rett jeg har smakt ute på tur i verden hjemme på mitt eget kjøkken. Kinesisk mat er vel noe de fleste har et forhold til? Kanskje unntatt min ektemann, som i en alder av 25 år da vi møttes, aldri hadde smakt kinamat, ikke så mye som en bitteliten bit av sursøtt svinekjøtt en gang;) For å si det sånn, han har kommet langt i matveien siden den gang...

Jeg har fått meg ny kokebok om mat fra Szechuan og har begynt å eksperimentere med noen retter. Den første jeg tok for meg var den klassiske retten Kylling Kung Pao; wokede kyllingterninger med peanøtter og tørket chili. Fornøyd med resultatet var jeg også! Halve moroa var å leite fram ingrediensene på forhånd, var superfornøyd da jeg fant kinesisk eddik hos den lokale innvandrersjappa. Dessverre måtte jeg bite i grasset når det gjaldt kinesisk risvin, Vinmonopolet har tydeligvis ikke sett viktigheten av å føre det, men heldigvis lot den seg greit erstatte av litt sherry.
Oppskriften er fra kokeboka "Sichuan cockery" av Fuchsia Dunlop


KYLLING KUNG PAO

2 kyllingbryst, delt i terninger på ca 2 cm, så jevnt som mulig
3 hvitløksfedd, skrelt og delt i skiver
3 cm fersk ingefær, skrelt og delt i skiver
5 vårløk, delt i biter på 1 cm
10-15 tørkede chili, delt i 2-3 biter hver, ta ut frø
1 ts hel szechuanpepper
75 g ristede peanøtter

Marinade
0,5 ts salt
2 ts lys soyasaus
1 ts sherry (eller kinesisk risvin om du har)
1,5 ts potetmel
1 ss vann

Saus
3 ts sukker
1 knapp ts potetmel
1 ts mørk soyasaus
1 ts lys soyasaus
3 ts svart kinesisk eddik
1 ts sesamolje
1 ss hønsebuljong eller vann


 Som med all annen woking, går det ganske kjapt i svingene når woken første er varm, så det lønner seg å forberede og måle opp alle ingredienser før du skrur på plata.
Bland sammen marinaden i en bolle og ha opp i kyllingkjøttet. Rør sammen sausen i en annen skål. Varm oljen i en wok, ha opp i chili og szechuanpepper når oljen er sånn mellomvarm, røresteik i 1-2 minutter til det lukter krydder, pass på det ikke brenner seg. Nå burde woken være skikkelig varm etterhvert, ha så oppi kyllingen med marinade og røresteik til den begynner å bli hvit. Ha så oppi hvitløk, ingefær og vårløk og røresteik videre i noen minutter til kjøttet er gjennomstekt. Ha over sausen og rør godt, tilsett deretter peanøttene. Serveres med ris og en grønnsaksrett.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...