tirsdag 7. september 2010

En treretters bursdagsmiddag

Herren i huset har bursdag og jeg syntes han fortjente å bli gjort litt stas på , så i helga ble han invitert på treretters middag hjemme hos oss. Bursdagsbarnet ønsket seg kamskjell og kalv, gode og velutprøvde oppskrifter det er  lenge siden sist jeg har lagd. Det er så lenge siden sist jeg har laget treretters middag hjemme, at jeg tok meg selv i å glede meg flere dager i forveien. Det er vel et sikkert tegn på at man er matnerd?
Det er greit å ha logistikken på stell når man har flere retter på gang, så blir ikke ventetiden så lang. Desserten laga jeg tidligere på dagen, ca en time før vi skulle spise, forberedte jeg saus og spinat til kamskjellforretten, så flatbanket og fylte jeg kjøttet og laget tilbehøret til kjøttet før kamskjellene ble stekt og gratinert og vi kunne starte middagen. De små kunstpausen mellom rettene, var det null problem å fylle med litt vindrikking. Valgte en tørr Riesling til forretten ,det passa veldig bra og kan anbefales. Begge oppskriftene er til to personer


GRATINERTE KAMSKJELL MED HVITLØKSSTEKT SPINAT

6 kamskjell
100 g fersk spinat
1 hvitløksfedd, presset

1 sjalottløk, finhakket
1 ss smør
0,5 dl hvitvin
2 dl fisk- eller skalldyrskraft
1 dl fløte
1 eggeplomme
salt og pepper

Vask spinaten (få ting er så ekle som å kjenne sanda knase mellom jekslene når man spiser spinat!), fres den sammen med hvitløksfeddet i litt olje, smak til med salt og pepper
Lag saus: fres sjalottløk i smør, tilsett hvitvin og kok inn, deretter kraft og kok inn, til slutt fløte og kok inn. Skru av varmen, rør inn eggeplommen og varm forsiktig opp til sausen tykner, smak til med salt og pepper.
Lynstek kamskjellene i varm panne. Legg deretter spinat i  to porsjonsgratineringsformer (eller rett i kamskjell-skjellet), hell over saus og legg kamskjellene på toppen, gratiner 5- 10 min i ovnen på 200 grader, helst med grillelement.

Oppskriften er fra boka "Med skjell på gaffelen"

KALV ALA ANDREAS VIESTAD

350 g kalvekjøtt, helst i tynne skiver
100 g parmesan, høvlet
noen salvieblader
saften av en sitron
2 ss smør
1 hvitløksfedd
salt og pepper
tannpirkere

Start med å flatbanke kjøttet til det er ca 0,5 cm i tykkelse. Det er lurt å legge plastfolie over kjøttet før man denger i vei, så slipper man å vaske kjøkkenet etterpå;). Legg parmesan og salvieblader på en halvdel av kjøttet, brett den ene halvdelen over og fest med tannpirkere. Varm smør sammen med hvitløk i ei steikepanne, stek kjøttet 2- 3 min på hver side, hell over sitronsaft mot slutten av steketiden. Krydre og server med tomatsalat og hjemmelaget potetmos.

Oppskriften er fra "Det beste jeg vet"

Og så lurer kanskje noen av dere på hvor det blir av desserten.... vel.... Jeg testa ut en ny og innbydende oppskrift på hvit sjokolademousse. Og må innrømme at den rett og slett var ganske skuffende! Og dermed bedømt til å være blogguverdig. Om det er noen der ute som har en dugelig og velutprøvd oppskrift på hvit sjokolademousse, må de gjerne gi meg et hint.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...