lørdag 25. september 2010

Helgebiffen


I kveld har jeg følelsen av å vasse i høstklisjeer; vind som uler rundt hyttehjørnene, regn, fyr på peisen osv. Det er ganske klart at det eneste som duger på en sånn kveld er et realt kjøttmåltid. Med rødvin.
Jeg liker å spise entrecote hvis jeg første skal ha et biffmåltid. Det er ikke fullt så finslig som indrefilet, men til gjengjeld smaksrikt så det holder. Dessverre blir entrecote ofte servert med kryddersmør på toppen, mer fett føles ofte som det siste jeg trenger som tilbehør når kjøttet allerede er fett fra før og det hele ofte serveres med stekte poteter. Med rødløksmarmeladen unngår du det og får i steden et tilbehør som er en kontrast til alt det fete. Siden vi er på hytta uten oppvaskmaskin, er det praktisk å tilberede alt tilbehøret i en form.
Til to storspiste personer:

ENTRECOTE MED RØDLØKSMARMELADE OG OVNSBAKTE GRØNNSAKER

Rødløksmarmelade
2 store rødløk, i tynne skiver
2 ss smør
0,5 dl rødvinseddik
0,5 dl brunt sukker


350-400 g entrecote i skiver
5-6 poteter, skrellet og delt i skiver
2 hvitløksfedd, grovhakkede
200 g sukkererter
250 g cherrytomater
2 ss smør
1 ss olivenolje
salt og pepper
ev 2 ss balsamicoeddik

Start med rødløksmarmeladen; smelt smøret i en kjele, la løken svette i smøret over lav varme i 10 min, rør ofte så unngår du at løken blir brunet, skru opp varmen litt, tilsett sukker og eddik og la det koke i noen minutter til det hele får marmeladekonsistens. Sett til siden.

Varm opp stekeovnen til 250 g. Ha smør, olje og hvitløk i en stor ildfast form eller langpanne, sett den inn i ovnen i et par minutter til smøret er smeltet og hvitløken dufter litt. Tilsett deretter potetskivene, salt og velt de litt rundt i fettet. Sett inn i ovnen igjen og la stå i 15 min, før du skyver potetene til en ende av formen og legger opp i tomater og sukkererter. Hel ev 2 ss balsamicoeddik over sukkererter og tomater. Sett inn i ovnen igjen og steik i 20 min til.

Varm smør i ei panne og steik kjøttet 2- 3 min på hver side, krydre med salt og pepper. Server sammen med lunken rødløksmarmelade.

Drikketips: australsk shiraz

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...