tirsdag 21. september 2010

Indisk lammecurry

Lammesesongen er herved åpna!  Søndagsmiddagen i helga bestod av indisk lammecurry med ris og blomkålcurry. Namnam sier jeg bare. Ingen av rettene er avskrekkende hotte, bare med deilig smak av krydder uten tårer og dryppende nese.

Jeg var nyskjerrig på å teste indiske retter i flere år, men ble alltid avskrekka av den lange lista med forskjellige krydder som var nødvendig for å lage bare en rett. Men jeg har oppdaga at da jeg første kom i gang og hadde kjøpt inn en liten grunnbeholdning av krydder (malt og hel tørket koriander, malt og hel spisskummen, gurkemeie), var jeg faktisk rusta for de fleste indiske oppskriftene i kokebøkene mine og at terskelen for å teste ut nye oppskrifter ble betydelig lavere.

Et godt  tips når du skal lage indisk mat, er å finne fram og måle opp alle krydderene du skal bruke, før du fyrer opp kokeplater osv. Siden indiske oppskrifter er hakket mer komplisert enn frasen "smak til med salt og pepper", kan det fort bli mye stress og svidd mat om du skal gjøre det underveis.

En liten advarsel til slutt; å teste indisk matlaging hjemme, fører gjerne til at du blir for blasert til indisk take-away (ihvertfall den som er tilgjengelig i Drammen...). Til gjengjeld kan du avfeie den verdensvant mens du tenker at dette kunne jeg laga bedre sjøl!

Stay tuned for oppskriften på blomkålcurry!


INDISK LAMMECURRY MED SPINAT

550 g benfritt lammekjøtt i biter
4 ts finhakket fersk ingefær
7 fedd hvitløk, finhakket
2 ss malt tørket koriander
olje
1 stor løk, i tynne skiver
0,5 ts gurkemeie
1 ts cayennepepper
1 ts salt
5 ss matyoughurt
250 g spinat, vansket og strimlet

Bland sammen kjøtt, ingefær, hvitløk og koriander, la det trekke i 30 min.
Varm olje i en gryte, stek løken til den har fått litt farge,tilsett kjøttblandingen sammen med salt, gurkemeie og cayenne, stek i et minutts tid før spinat og youghurt tilsettes. La det småkoke under lokk i ca en time til kjøttet er mørt og spinaten helt sammenfallen. Ta av lokket mot slutten av koketida slik at sausen får kokt inn litt.

Oppskriften stammer opprinnelig fra "Ultimate Curry Bible" av Madhur Jaffrey, men er vridd og vrengt litt på av meg.

5 kommentarer:

  1. Enig med Ole. Dette ble en virkelig festmiddag for 2 siste helga på hytta. Fulgte forslaget og målte opp alt på forhånd. Mye enklere å lage enn jeg trodde. Du som er så god på viner burde vel egentlig komme med vinforslag også.

    SvarSlett
  2. Jeg er jo glad i vin, men til indisk mat synes jeg faktisk at øl er best. Spesielt denne retten her, spinat er også notorisk vanskelig å matche med vin

    SvarSlett
  3. Hvaslags lammekjøtt bruker du??

    SvarSlett
  4. Du kan i prinsippet bruke hva som helst, bare husk å regulere koketiden, det kan variere hvor lang tid det tar før kjøttet blir mørt. Tror jeg som oftest har brukt lammelårskiver, rett og slett fordi det er lettest tilgjengelig i butikkene

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...