onsdag 18. august 2010

Tomatsuppe for voksne

Jeg har vært på oppdagelsesferd i kokebokhylla mi, og funnet bøker jeg ikke hadde noen anelse om at eksisterte. Noen ville kanskje se det som et tegn på at man faktisk har alt for mange kokebøker, men siden jeg mener det er umulig å få for mange av dem, velger jeg heller å sette pris på en ny bok for annen gang.

Paul Gayler er relativt ukjent for meg, men i UK er han visst litt av en kjendiskokk og har gitt ut et lass med bøker. Jeg hadde altså sikra meg Aroma for noen år siden, boka er  lagt opp sånn at en smak har hvert sitt kapittel og det er en del uvanlige og litt kompliserte oppskrifter. Men hvor komplisert kan tomatsuppe egentlig bli?  -vel, en liten tanke mer komplisert enn Toro viste det seg, men ikke alt for utfordrende heller. Og resultatet, det ble bra!


TOMATSUPPE MED SPISSKUMMEN (og granateplefrø, men det var min faste innvandrerbutikk tom for, så det måtte utgå. Neste gang?)

8 fedd hvitløk
litt olivenolje
1 boks hermetiske tomater
1 ts spisskummenfrø
1 løk, hakket
1 gulrot, i terninger
1 stilk stangselleri, i terninger
1 rød paprika, i terninger
1 klype tørke timian
1 klype safran
1 laubærblad
7,5 dl hønsebuljong
1 ss grenadine
salt
pepper

Sett stekeovnen på 180 gr, skrell hvitløksfeddene, legg dem i en liten ildfast form og hell over litt olivenolje, bak i ovnen i 30 min.
Bland hvitløksfeddene med tomatene og purer med stavmikser/blender.
Rist spisskummenfrøene i tørr panne/kjele til du kjenner duften, ta de ut og legg til side.
Fres grønnsakene i olje, ha over krydderene og hell over buljongen, småkok i 30 min. Kjør en ny runde med purering.
Smak til med salt, pepper og grenadine

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...