torsdag 27. januar 2011

Tones sjokotrifle


Trinn en i denne oppskriften er å mislykkes skikkelig med en kakebakst. Jeg gjorde nemlig det forrige helg. Sjokoladekakebunnen kom ut av ovnen og var rett og slett brent. Så da var det bare å starte ny bakst til selskapet vi skulle ha dagen etter, samtidig som jeg ergra meg over å måtte kaste en hel kakebunn. Jeg endte opp med å skjære bort det brente og å kaste resten i fryseren, etter det har jeg googla litt på restemat for å få noen ideer om hva jeg kunne bruke den til. Jeg lot meg inspirere litt av den erkebritiske desserten trifle, som består av krem, kakebunn og frukt/syltetøy lagt i lag. Sjokoladetemaet lå jo allerede der, så det ga seg litt sjøl. Jeg antar at det meste av kakebunn, kjeks, muffins, julekakerester osv kan brukes i denne desserten. Mengden under var til to personer, men vi var i overkant mette etterpå, så man kan sikkert strekke den til en og annen gjest til.

SJOKOLADETRIFLE

75 g kakebunn
1 porsjon sjokoladekrem, men smaksatt med 2 ss espresso og 1 ss cognac isteden for citrus og chili
1 dl kremfløte med 1 ss sukker, vispet til krem
litt reven sjokolade

Legg kakebunn, sjokoladekrem og krem lagvis i glass rett før du skal servere, pynt med litt reven sjokolade på toppen.

4 kommentarer:

  1. Her er jeg nettopp kommet hjemme fra trening og så skriver du om slik supersnop dessert... tror det må bli KJAPP middag her altså! :)

    SvarSlett
  2. Men hvis du har trent, har du da strengt tatt fortjent litt dessert også Siv;)

    SvarSlett
  3. Hysj, med seg... prøver....å motstå....

    Men takker for sympatisk tanke. :)

    SvarSlett
  4. HOHO, dette så deilig ut!!!
    Hell i uhell kan man vel kalle dette ?
    klem Therese

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...