fredag 21. januar 2011

Pastasaus med røde linser


Del tre av min lille kvardagstriologi, en kjapp og lettlaget vegetarisk pastasaus. Linsene gjør at den smaker fyldigere og metter mer enn en standard tomatsaus og gjør den til en godt alternativ til den vanlige kjøttsausen.
Linser høres kanskje skummelt ut hvis du aldri har prøvd det og gir kanskje mest assosiasjoner til sær vegetarmat, men er en råvare de fleste ville ha godt av å spise mer av. Linser inneholder masse proteiner, jern, B12 og andre ting vi trenger, og er i tillegg billig og smaker godt. Kan man ønske seg mer? Fordelen med disse røde linsene er at de i motsetning til bønner, ikke må legges i bløyt kvelden før og har relativ kort koketid.


Jeg serverte pastaen med tomatsalat og gode oliven. Om du skulle ha lyst til å teste ut flere linseretter, ta en titt på min oppskrift på malaysisk linserøre med posjerte egg.


PASTASAUS MED RØDE LINSER
1 ss matolje
2 løk, hakket
3 hvitløksfedd, hakket
2 gulerøtter, skrelt og delt i biter
1 boks hermetiske tomater
2 dl grønnsaksbuljong
2 dl røde linser
salt og pepper

Varm oljen i en kjele, ha opp i løk, hvitløk og gulrøtter og la de frese til de er myke, pass på at de ikke brunes. Hell over hermetiske tomater, grønnsaksbuljong og linser, legg på lokk og la det småkoke i 10 minutter. Du kan purere sausen om du vil, eller servere den som den er.



2 kommentarer:

  1. Så smart! Jeg er i konstant jakt etter nye måter å bruke linser på. Sønnen min hevder han ikke liker linser, så de må kamufleres inni all slags type mta for at han skal spise det. Denne må jeg prøve :)

    SvarSlett
  2. Håper sønnen din liker det da! Min gjør det i hvertfall, jeg fikk faktisk ideen fra en oppskrift på babymat, da jeg oppdaga at pappaen snikspiste restene etter babyen, tenkte jeg at vi nok var klare for en voksenversjon også;)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...