onsdag 19. januar 2011

Fargerik kyllingform


Jeg fortsetter å tipse om gode hverdagsmiddager. Dette er en god gammel schläger i heimen vår, grateng med kylling og grønnsaker, en rett vi stadig vender tilbake til og alltid synes er godt. I går fikk 1-åringen teste den for første gang, det gikk ned på høykant. Jeg pleier å servere ris til, gjerne brun, så blir det litt mer fiber. Om du ønsker en magrere rett, kan du lage en tynn hvit saus i steden for å bruke matfløte. Jeg tok tida da jeg langde den i går, jeg brukte 15 min før gratenget stod i ovnen, så lata jeg meg på sofaen mens den gratinerte seg sjøl, det må vel være akseptabel tidsbruk for en hverdagsmiddag.

FARGERIK KYLLINGFORM

50 g pinjekjerner
2 kyllingfileter
1-2 ss matolje
salt og pepper
400 g brokkoli, delt i buketter ,stilken i skiver
3 tomater,i skiver
2 dl matfløte
1 ts timian
1 dl reven ost

Sett steikeovnen på 225 grader. Start med å riste pinjekjernene raskt i en tørr stekepanne, rør avogtil og ta dem ut av stekepanna når de begynner å bli brune. Hell olje i den varme steikepanna og legg i kyllingfiletene, stek de på begge sider til de er pent brune. I mens kan du forvelle brokkolien; kok opp vann og ha brokkolien oppi, la det koke 1-2 min før du heller av vannet og deretter heller brokkolien opp i en stor ildfast form sammen med tomatskivene. Nå burde kyllingfiletene være ferdige, de må ikke være helt gjennomstekte siden de blir etterstekte i ovnen. Ta de ut av panna, krydre med salt og pepper og skjær de i biter, ha de oppi den ildfaste forma. Dersom du er litt mer opptatt av matestetikk enn meg, kan du legge brokkoli, tomater og kylling i pene striper hver for seg, så får du en stipete kyllingform, men jeg orker som oftest ikke å dille med sånnt, smaken er jo den samme! Hell over matfløte og krydre med timian, strø over ost og ristede pinjekjerner. Gratineres i ovnen i ca 20 min til osten er smeltet og gylden.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...