tirsdag 25. januar 2011

Langpannepizza med fire løksorter


Denne pizzaen er litt inspirert av Flammkuchen fra Alsace og tysk Zwiebelkuchen. Den mangler den tradisjonelle tomatsausen, jeg synes en mer kremet saus passer bedre til løk, god ble den i hverfall! Den ble til en dag jeg stod og stirret inn i kjøleskapet og lurte på hva jeg skulle lage til middag,  fortrinnsvis uten at jeg måtte slepe meg til butikken for å handle. Jeg synes det ble en ganske god variant av det tradisjonelle langpannefredagspizzaen. Litt purre hadde også smakt godt i . Og noen baconbiter om du kjenner behovet for kjøtt. Og litt blåmuggost på toppen hadde sikkert også fungert? Men det hadde ikke jeg liggende i kjøleskapet akkurat da....
Om du ønsker flere tips for å variere pizzatoppingen, ta en titt på dette blogginnlegget

LANGPANNEPIZZA MED FIRE LØKSORTER

Deig
1/2 pk gjær
2 dl lunkent vann
1 ss olje
5 dl hvetemel
1 ts salt

Elt sammen deigen på vanlig måte. Heves ca 1 time før den kjevles ut tynt i en langpanne. Mens deigen hever, lager du

Fyll
3 løk i tynne skiver
3 rødløk i tynne skiver
6 vårløk i skiver
3 hvitløksfedd, hakkede
2 ss olje
2 dl creme fraiche
1 ts timian
salt og pepper
ev litt balsamico og brunt sukker
reven osv

Varm olje i en steikepanne, fres alle løksortene sammen over svak varme i minst 10 min til de er myke og sødmen har kommet fram. NB! viktig å ikke bruke for høy varme for å unngå at løken brunes. Mine løk var litt vintertamme i smaken, så jeg piffa de opp med en ss av balsamico og sukker, men det er nok ikke alltid nødvendig, smak deg fram! Krydre med timian, salt og pepper og rør inn creme fraiche. Spre fyllet over den utkjevlede deigen og strø ost over. Stekes 20-25 minutter på 225 grader.

2 kommentarer:

  1. Mmmm mye fristende blir født av å ikke gidde å handle!! Dette bør prøves... meen det kan vel kanskje bli litt interessante dufter utav det :p..

    SvarSlett
  2. Yummi...dette såg skikkeleg godt ut:o))

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...