mandag 6. desember 2010

Kylling med cashewnøtter


En klassiker som finnes på de fleste kinarestaurantmenyer rundt om kring i landet. Her får du muligheten til å lage den selv, og skal jeg være helt ærlig, så synes jeg min egen variant er langt bedre enn mange jeg har fått ute. Sluttresultatet skal smake litt søtt, så retten er populær hos små gjester også. Søtsmaken kommer fra palmesukker, det får du tak i på innvandrerbutikket, jeg kjøper det i blokk og river det på et vanlig rivjern. Du kan selvfølgelig også bruke vanlig sukker om du ikke får tak i palmesukker, men det ikke helt den samme smaken. Jeg lærte å lage retten på kokkekurs i Thailand, men den stammer nok fra Kina opprinnelig, og mangler chilistingen som de fleste andre thairetter har.  Det høres mye ut med 8 hvitløksfedd, men jeg lover at du ikke merker det på sluttresultatet!
Woking går kjapt, så det er viktig å være klar når du starter, skjær opp alle ingrediensene på forhånd og mål opp alt til sausen. Prøv å få woken så varm så mulig også.

KYLLING MED CASHEWNØTTER

3 ss olje
2 kyllingbryst i tynne skiver
120 g cashewnøtter
8 hvitløksfedd, grovhakkede
2 små løk i båter
2 røde paprika i biter
1,25 dl hønsebuljong
2 ss østersaus
1 ss sojasaus
1 ss fiskesaus
1 ss palmesukker
6 vårløk, delt i diagonale skiver
ev 1 ts whiskey

Varm oljen i en wok, ha i hvitløk og røresteik til den begynner å bli brun. Ha deretter i kylling, løk og paprika og røresteik videre til kyllingen begynner å bli hvit, ca 3 min (men litt avhengig av hvor varm du har klart å få woken på forhånd). Hell over hønsebuljong og de andre sausingrediensene, rør og la det stå i et par minutter. Ha i vårløk og cashewnøtter og hell over whiskey, server med ris.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...