mandag 20. desember 2010

Chocolate chip cookies


Juleforberedelsene er ikke akkurat helt på stell her i år. Kanskje mest fordi jeg uansett må jobbe mesteparten av jula, så det føles ikke like viktig at all julepynten og småkakene er på plass. Men litt småsnacks må vi jo ha, og Choc chip cookies er obligatorisk til jul. Den tilhører vel ikke akkurat de tradisjonelle syv slagene, men skal jeg være helt ærlig, er jeg ikke så glad i de gode gamle julekakene, og har med relativt lett hjerte bytta dem ut med noen moderne klassikere. Denne utgaven kan til nød slippe unna som litt julete pga kanelsmaken på deigen og valnøttene.

Denne oppskiften har jeg fra Adressas eminente matskribenter; Ole Jakob Hoel og Lars Lian. Nå er heldigvis de ukentlige oppskriftene deres tilgjengelig på nett også, noe som gjør det mye enklere for oss som ikke bor i Trøndelag å følge med på hva de driver med. Ta gjerne en titt på sidene deres

CHOCOLATE CHIP COOKIES 35-40 stk

300 g mykt smør
250 g sukker
200 g brunt sukker
450 g hvetemel
1ts hornsalt
2 ts bakepulver
1 ts kanel
1 ts vaniljeekstrakt
3 ss kakao
2 egg
100 g mørk kokesjokolade, hakket
50 g melkesjokolade, hakket
100 g valnøtter, grovhakkede

Pisk smør og de to sukkerartene sammen, pisk deretter inn eggene. Bland inn de øvrige ingrediensene. Jeg pleier å kjøre alt sammen i kjøkkenmaskinen. Deigen er klissete nå, men er du som meg, dvs litt utålmodig av natur, har du ikke tid til å la ting kjølne i kjøleskapet og sånnt. Form derfor små kaker og legg på bakeplater, de må ikke være veldig pene, siden de flyter ut i steikeovnen. Stekes 12-13 minutter på 170 grader, la de kjøles av litt før de spises.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...