onsdag 8. desember 2010

Kanelboller


De aller fleste har vel opplevd å måtte inngå noen kompromisser på juletradisjonsfronten etter at man har etablert seg med en partner. Mannen min mener av en eller annen grunn at det er fullstendig umulig å feire jul uten kanelboller. Søt gjærbakst er ikke akkurat det jeg er mest gæærn etter å lage innimellom alle småkakene og sjokoladekonfekten, men etter at vi flytta sammen, har det vært kanelboller hos oss hvert år. Det er vanligvis mannen min som baker dem på lillejulaften. Hvert år har vi en liten godhjerta krangel om hvilken oppskrift vi skal bruke, mannen min vinner alltid og insisterer på å bruke sin oppskrift fra skolekjøkkenet i 6. klasse.... I år har jeg rett og slett kuppa hele greiene og bakt kanelboller 8. desember! Etter en oppskrift jeg har valgt! Her skeier jeg ut mao. I løpet av kvelden havner de i fryseren (minus et del eksemplarer som er ofret i kvalitetskontrollens navn) så kan de spises jula igjennom.
Oppskrifta har jeg fra Morten Schakenda, du vet, han med bakeriet i Lom. Og de kan med fordel bakes ellers i året også

KANELBOLLER (ca 3 brett)

150 g smør
5 dl melk
50 g gjær
1 egg
1 kg hvetemel
150 g sukker
1 ts salt
1 ts kardemomme
mykt smør, sukker og kanel til utbaking

Smelt smøret i en kjele, ha opp i melken og sjekk at blandingen er fingervarm. Rør ut gjæren i det hele.
Bland resten i en bakebolle, hell opp i melkeblandingen, elt vel og lenge. Heves ca 1 time.
Kna deigen raskt og del den i to. Kjevle ut hver del til et rektangel, smør på mykt smør og strø over sukker og kanel. Rull sammen og del rullen i ca 2 cm tykke skiver. Legg dem over på bakebrett, hev i ca 45 minutter før de stekes i 10 min på 225 grader

2 kommentarer:

  1. Hei,

    Du er en av vinnerene i blogglotteriet mitt! Ta en titt her for å se hva du har vunnet: http://trineblogg.blogspot.com/2010/12/trekning-gavedryss-del-i.html. Ha en fin søndag!

    Trine ;)

    SvarSlett
  2. Må innrømme at de var gode, men de manglet en del fyll samt det obligatoriske sukkerstrøet, nennsomt drysset over hver enkelt bolle rett før de går i ovnen.

    Bare da oppnår man en perfekt miks mellom knasende og smeltet sukker.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...