tirsdag 14. desember 2010

Tysk gløgg


Etter å ha tilbragt studieårene mine i Tyskland, har jeg tatt med meg noen juletradisjoner derifra også. Tyskere er egentlig veldig gode på jul; småkakene, Glüwein, koselige julemarkeder osv osv. En av mine favoritttradisjoner er Feuerzangenbowle. Direkte oversatt betyr det så mye som ildtangspunsj, ildtang henspiller på det faktum at man søter drikken med sukker som dynkes i rom og så tennes på, smelter og drypper ned i den varme vinen som er tilsatt krydder og sitrus. Hos oss lager vi det hvert år i desember, gjerne når vi har gjester, det er skikkelig stemningsfyllt når vi demper lyset i stua og tenner opp. Godt smaker det også, fordelen med å lage gløgg sjøl er at man kan regulere sødme og krydder etter egen smak.

For å få fyr på spriten når sukkeret skal smeltes, må alkoholinnholdet være over 54%, ellers slukner det bare, jo høyere alkoholinnhold, jo bedre brenner det! Tidligere har jeg tatt med meg rom fra Tyskland til dette (det går ganske lite hvert år, så ei flaske holder leeenge), men i år var jeg tom og måtte leite på Vinmonopolet, dessverre uten hell, så jeg endte opp med å bruke en blanding av 60% vodka og en slant med Stroh rom. Det funka som bare det. Mengden du trenger, avhenger av hvor sterk spriten er, med min superblanding brukte jeg mindre enn 1 dl for å smelte alt sukkeret.

Av utstyr trenger du en kjele som tåler litt flammer (ikke din beste teflonkjele mao), en bolle eller mugge til spriten, øse og noe å stable sukkerbitene på når de skal tennes opp. Jeg har en egen tang til det, kjøp i Tyskland, den er lang nok til å legges over kjelen (se på bildet under) og har hull så det smeltede sukkeret kan dryppe ned i vinen. Gode erstatninger kan være et langt rivjern, en bred kokkekniv eller likn.
Siden du skal fyre opp sprit, er det greit å tenke litt brannsikring på forhånd. Ikke gjør det under kjøkkenvifta, lamper el likn som kan ta fyr om flammene slår høyt opp. Og ikke hell sprit rett fra flaska over sukkeret etter at det er tent på, da kan hele flaska ta fyr.



FEUERZANGENBOWLE

1,5 l rødvin
2-3 kanelstenger
1 ts hel nellik
saften av 2 appelsiner
saften av 1 sitron
30-40 sukkerbiter
rom med minst 54% alkohol (eller tilsvarende sprit)

Varm opp vinen i en kjele sammen med krydder, appelsin- og sitronjuice, la det trekke under lokk i minst 20 min, men ikke la det koke. Stable sukkerbitene så tett og stabilt som mulig oppå tangen du skal bruke. Legg den forsiktig over kjelen, øs sprit over sukkerbitene så den får trukket godt inn i sukkerbitene. Demp lyset og tenn på sukkeret. Kanskje du må helle over litt mer sprit mot slutten for å få fyr på og smelta alt sukkeret, vær forsiktig når du gjør det, flammene kan slå høyt opp. Ta vekk tangen, rør rundt i gløggen for at sukkeret skal få løst seg skikkelig opp, ev må du varme litt til på den. Server!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...