onsdag 6. oktober 2010

Risotto med ovnsbakt butternut squash og salvie


Jeg har testa ut en del forskjellige oppskrifter med butternut squash i risotto, denne gangen kombinerte jeg flere og ble endelig fornøyd!  Squashen ble ovnsbakt først, det fikk fram sødmen fint og salvie passer bra til.
Tidligere har jeg hatt vanskeligheter med å få tak i butternut squash, jeg har tom tatt med meg frø fra utlandet og gitt til ei venninne med litt grønnere fingre enn meg i håp om å få litt i retur på høsten. Men nå er det ikke noe problem lenger, min lokale innvandrerbutikk har det stadig inne. Gresskar er et godt alternativ om du ikke får tak i butternut squash.

RISOTTO MED BUTTERNUT SQUASH OG SALVIE

1 butternut squash (ca 1 kg)
en neve salvieblader, grovhakket
2 ss olivenolje

50 g smør
1 ss olivenolje
1 løk, hakket
2 fedd hvitløk, finhakket
275 g risottoris
1 dl hvitvin
9 dl kokende hønse- eller grønnsaksbuljong
100 g reven parmesan

Skrell squashen, del den i to og fjern kjernene i midten, del i terninger. Ha terningene i en ildfast form sammen med olivenolje og salvieblader, bakes i ovnen på 220 gr (helst varmluft) i 30 min, vend dem et par ganger.
Varm smør og olje i en gryte, fres løk og hvitløk til de er myke, skru opp varmen, ha i risen og stek den i 2 min, rør hele tiden så risen ikke blir brun. Skru ned varmen igjen og tilsett vin, når den har kokt inn, tilsettes kokende buljong. La det hele koke uten lokk i 18 minutter, tilsett squash, salvie og parmesan, rør rundt og la det trekke i et par minutter.




1 kommentar:

  1. Har prøvd denne nå. Veldig god! Men så liker jeg gresskar godt, da. Tror jeg kanskje har blitt risotto-tilhenger.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...