søndag 10. oktober 2010

Naanbrød

Naanbrødet er det jeg ser mest fram til når jeg er ute og spiser indisk mat. Lite kan måle seg med en helt nystekt naan som er så varm ennå at du brenner fingrene på det. Samtidig har jeg innsett at det er en av de tingene man aldri kan klare å lage like godt hjemme, men mindre man installerer sin egen tandooriovn da. Nå er jeg selverklært matnerd, men det ville vært litt i overkant selv for meg.
Etter å ha testa ut denne oppskriften, var jeg ganske fornøyd, tror at det er vanskelig å komme nærmere et autentisk resultat med en helt vanlig norsk steikeovn. Og de smaker uansett utrolig mye bedre enn de du kjøper ferdig plastpakka i butikken.
Stikkordet her er å ha varm nok steikeovn, min ovn har både varmluft og grill, jeg brukte begge da jeg stekte naan. Steiketida vil nok variere litt utifra hva slags ovn du har. Timing er også et stikkord, jeg fant ut at det var veldig greit å være to om dette, en som holdt den varme steikeplata ut av ovnen, og en som tok av de stekte brødene og la på nye. Og du må følge nøye med så de ikke brenner seg, så ikke tro at du kan koke curry samtidig som du steiker naan.  Jeg kjente meg ganske heit i toppen også etter å ha stått oppi en så varm steikeovn, så dette er kanskje retten du lager hvis du skal ha middagsselskap, er nystyla og skal ta deg ut for gjestene;)



NAANBRØD 6 stykker

150 ml fingervarm melk
2 ts sukker
2 ts tørrgjær
500 g hvetemel
1 ts salt
1 ts bakepulver
2 ss olje
150 ml youghurt naturell
1 egg, rørt sammen
Litt mel og olje til utbaking

Bland sammen melk, gjær og 1 ts sukker, la det stå 15-20 min til det har begynt å boble
Bland sammen alle ingrediensene til en deig og kna godt og lenge, gjerne i kjøkkenmaskin.
La deigen heve under plastdekke i 1 time
Bak ut, del deigen i 6 emner og form hver av dem til et naanbrød, ha litt olje på begge sider av brødet så det ikke setter seg fast på bakeplata.
Sett steikeovnen til maks (min går til 275 gr) og varm grillen (hvis du har). La ei bakeplate stå i ovnen og varme seg.
Steik to og to brød, legg de på den forvarmede bakeplata og sett inn, ganske langt oppe i ovnen. Følg med så de ikke brenner seg, det kan gå raskt. Jeg stekte brødene i 3 minutter, da hadde de est opp og fått fin farge, men steiketida vil variere fra ovn til ovn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...