torsdag 27. oktober 2011

Andebryst med sopp og balsamicokokte kirsebær


Jeg synes det er hyggelig å gjøre litt mer ut av matlaginga i helgene enn på hverdagene. Må innrømme at jeg koser meg med å leite etter nye oppskrifter, finne ingrediensene i butikken og å bruke litt ekstra tid til tilberedingen. Forrige helg testa jeg ut en ny variant av den klassiske franske kombinasjonene andebryst og kirsebær. oppskriften er fra Paul Gaylers kokebok "Aroma".  Det ble sjeldent vellykka, om jeg får lov til å si det sjøl! Sursøte kirsebær passer godt til det fete andekjøttet og soppen blei ekstremt saftig tilberedt på denne måten.
Som tilbehør lagde jeg rotmos av søtpotet og gulrot, oppskrifta kommer snart.

Til to personer

2 ss demerarasukker
75 g tørkede kirsebær
4 ss balsamicoeddik
1,5 dl rødvin

Ha sukkeret opp i en tykkbundet kjele og smelt det uten å brenne det. Ha opp i kirsebær, balsamico og vin, la det koke inn i ca 10 minutter til det har sirupskonsistens. Sett til siden

Et stort andebryst (ca 300 g)
1 ss flytende honning
1 ts kinesisk femkrydderblanding

Bland sammen honning og krydder, smør blandingen på skinnsiden av andebrystet. Finn fram ei steikepanne som også tåler å settes i steikeovnen (dvs ei som ikke har plasthåndtak). Stek andebrystet over middels varme i 3 minutter med skinnsiden ned. Snu det og sett panna i forvarmet steikeovn til 200 grader i 7-8 minutter. Steiketiden i ovnen vil avhenge av størrelsen på andebrystet (mitt var stort!) og hvor rosa du vil ha det inni (please, ikke gå for gjennomstekt, det er mishandling av gode råvarer!). Ta andebrystet ut av panna og hold det varm.

200 g østerssopp i tykke skiver
1 dl hønsebuljong
3 ss smør
salt, pepper

Om andebrystet har avgitt mye fett, tømmer du av det til det gjenstår ca 2 ss i panna. Ha soppen oppi, rør rundt og sett panna tilbake i steikeovnen i 5 minutter. Sett deretter panna på kokeplata igjen, ha opp i hønsebuljong og la det koke inn noen minutter .Tilsett kirsebærene og la det koke sammen i 4-5 minutter. I mens skjærer du andebrystet i tynne skiver. Smak til soppblandingen med litt salt og pepper, rør inn smøret og legg skivet andebryst over og server.

2 kommentarer:

  1. Takk for en smakfull oppskrift på and! Spiser du italiensk mat, så vær velkommen til superkokken.no

    Beste mathilsen fra Superkokken :-)

    SvarSlett
  2. Så fint at anda fallt i smak! Er på ferie i Asia akkurat nå og har akkurat spist en kinesisk versjon av confittert andelår, fantastisk smak, er klar for litt kjøkkeneksperimentering når jeg er hjemme igjen

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...