fredag 8. april 2011

Ketsjup


Jeg lader opp til hytte- og grillsesong og har kokt ketsjup. Det må nemlig gjøres hver vår, før det er aktuelt med noe pølsegrilling!
Ketsjup er jo ikke bare ketsjup.Dvs, det er mer enn det vi forbinder med det; Idun og Heinz. Ordet stammer fra indonesisk/malaysisk, opprinnelig var det en krydret fiskesaus som så ble adoptert og adaptert av britene da de kolonialiserte området. Så den litt småharry sausen er egentlig en fushionkjøkkensaus! Dagens ketsjup er vanligvis tomatbasert, men tidligere kunne den være basert på frukt, nøtter, sopp osv. Det er mange versjoner der ute, og jeg har registrert at flere matbloggere har skrevet om å koke sin egen ketsjup i det siste. Jeg er relativt trofast til oppskriften jeg alltid bruker, henta fra kokeboka som rett og slett heter "Ketsjup" (dessverre ikke i salg lenger)

En porsjon rekker langt, vi spiser egentlig bare ketsjup til grillpølser og stekte poteter, så forbruket er ikke så høyt, en runde med koking holder gjerne hele sommersesongen. Sausen er holdbar, hvor lenge vet jeg egentlig ikke siden den aldri har blitt dårlig hos meg.


KETSJUP
2 bokser hermetiske tomater
1 moden mango (eller ananas/eple) skrelt og delt i biter
1 dl eplesidereddik
8 ss brunt sukker
6 ss sukker
1 ts paprikapulver
1 chili, hakket
2 dl rødvin
2 ss soyasaus
3 fedd hvitløk, hakket
1 ss dijonsennep
2 ss tomatpure
1 dl flytende klar honning
3-4 ss sitronsaft

Ha alle ingrediensene minus sitronsaft i en kjele, kok opp og la det småkoke i en times tid uten lokk. Purer med stavmikser, smak til med sitronsaft. Hell over på steriliserte flasker/glass.


4 kommentarer:

  1. Vilken jätte bra ide att göra egen ketchup :)Det måste jag prova,jätte fina flaskor.

    Kram sanna

    SvarSlett
  2. Takk Sanna! Flaskene er rett og slett bare gamle Heinzflasker som jeg har vaska. Dessverre har Heinz gått over til plast nå, men jeg passer godt på de jeg har

    SvarSlett
  3. Hei.
    Hvor lenge tror du ketchupen holder seg?
    Har du prøvd å lage den av ferske norske tomater, for en mer kortreist versjon?
    Mvh Hanne:-)

    SvarSlett
  4. Tror jeg har hatt ketsjup stående i et halvår minst, uten at den har blitt dårlig. Da har jeg brukt steriliserte glass å fylle den på og oppbevart den i kjøleskapet etter åpning. Ketsjupen har alltid blitt spist opp før den ble dårlig, så hvor lenge den er holdbar, vet jeg rett og slett ikke.
    Når det gjelder ferske tomater, har jeg testa det uten at jeg var så veldig fornøyd, tomatsmaken ble rett og slett ikke kraftig nok. Dessuten er det betydelig mer arbeid, tomatene må skoldes, renses for frø og hakkes, så når man da ender med en ketsjup som smaker mindre og man har jobbet mer for, synes jeg ikke det er verdt det , men det et sikkert smak og behag.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...