søndag 10. april 2011

Baba Ganoush -auberginepurè fra Midt-østen



Tid har vært mangelvare de siste ukene og eksprimentell matlaging har ikke stått øverst på prioriteringslista. På fredag hadde jeg en etterlengta fridag og slo meg løs på kjøkkenet. Jeg lagde et måltid av mezze, dvs  arabiske småretter. Jeg lagde baba ganoush, tsatsiki, hummus og aubergine-ris-pilaf. Oppskriftene kommer smått om senn her på bloggen.

Baba Ganoush er utrolig godt til å være så sunt! Auberginepureen kan brukes som smårett ,snacks, dip , grønnsakstilbehør mm. Som dip synes jeg den glatt kan erstatte de fleste usunne lørdagssnacks jeg kan komme på. Auberginene skal svies skikkelig for å få den karakteristiske røyksmaken. Ideelt sett bør de grilles over kull, men det er jo ikke alltid mulig og jeg syntes det gikk ganske greit med steikeovnsgrillen også.
Tahin er en pure bestående av ristede, malte sesamfrø som gir en nøtteaktig smak, den brukes ofte også i hummus. Den kan kjøpes i innvandrerbutikker og har lang holdbarhet. Retten kan fin lages uten tahin også, om du ikke får tak i det.


BABA GANOUSH
1 kg auberginer
2-3 hvitløksfedd, pressede
3 ss tahin
1 ts sitronsaft
1 ts olivenolje

til servering: godt brød, litt olivenolje, harrisa eller granateplekjerner til dekorasjon

Sett steikeovnen på høyeste temperatur, varm opp grillen også. Prikk hull i skallet på auberginene så de ikke eksploderer i ovnen og legg de på en bakeplate. Grillsteik dem i 40 minutter, snu dem halvveis. De skal være svarte, rynketet i skinnet og myke når de er ferdige. Ta de ut og la de kjøle seg ned litt. Del de i to på langs og bruk en skje til å hente ut alt kjøttet, ha det over i en bolle, aubergineskallet kastes. Bland inn hvitløk, tahin, sitronsaft og olje, purer med stavmikser til konsistensen er jevn og kremet. Avkjøl før servering


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...