tirsdag 3. mai 2011

Kylling korma med gulrot-couscoussalat




Minstemann har fylt et år for lengst og jeg synes det er på tide at han begynner å spise curry! For å starte forsiktig, har jeg laget en mild og kremet kyllingcurry som burde passe bra for de fleste som ikke er så vant til indisk mat ennå, men kunne tenke seg å teste det ut. Har lagt opp et lite opptrappingsskjema på hothetsskalaen, så lillemann har litt av hvert i vente i ukene framover. Har samtidig opprettet en egen etikett for curry, så det skal bli lettere å finne fram på bloggen.
Korma betyr kremet og det finnes utallige varianter av retten. Jeg har bestilt den ute på indisk restaurant i Norge noen ganger og som oftest blitt veldig skuffet etter å ha fått ei skål med kyllingbryst i fløtesaus servert, så nå foretrekker jeg å lage den sjøl. Her bruker jeg youghurt og kokoskrem til porsjering av kyllingen, da blir ikke sausen utrolig mekting, men jeg har også sett oppskrifter med bare kokosmelk, med creme fraiche, melk osvosv. Hvis jeg skal være i det kritiske hjørnet, kunne jeg kanskje tenkt meg en enda tykkere saus, så neste gang bruker jeg kanskje matyoughurt i steden for youghurt naturell. Kokoskrem er det tykke, faste laget som danner seg i en boks kokosmelk når den står en stund, det er bare å hente den ut med skje rett av boksen. Siden de fleste kryddertypene brukes hele i oppskriften, er alle smakene milde og desente. Og du skal selvfølgelig ikke spise de hele krydderene!

KYLLING KORMA

700 g kyllinglår
2 dl youghurt naturell
2 fedd hvitløk, presset
1 ts revet fersk ingefær
2 ts malt tørket koriander
2 ss matolje
1 løk, finhakket
1 rød chili, splittet på langs og frøene fjernet
10 svarte pepperkorn
10 nellikspiker
12 hele kardemomme
1 kanelstang
1/4 muskattnøtt, hel
2 dl vann
3 toppede ss kokoskrem
3 ss malte mandler
1 klype sukker
0,25 ts garam masala
salt
pepper

Bland sammen youghurt, hvitløk, ingefær og koriander til en marinade. Fjern skinnet fra kyllinglårene og del de i to, det er enklest om du deler i leddet. Mariner kyllingen i minst en halv time
Varm oljen i ei gryte og ha oppi de hele krydderne, rørestek i noen sekunder til du kjenner krydderlukta. Ha oppi løk og røresteik i 5-6 min til den er gyllen. Tilsett kylling med all marinaden og vann, kok opp og la det småkoke under lokk i 25-35 minutter til kyllingen er ferdig, Ta ev av lokket mot slutten av koketida for å koke inn sausen litt. Tilsett kokoskrem, sukker, mander og garam masala, kok i noen minutter til. Smak til med salt og pepper. Serveres med ris, indisk brød og gjerne en indisk grønnssaksrett i tillegg. Siden dette var en litt travel dag i heimen, lagde jeg et raskt, alt-i-ett-tilbehør som var klart på 5 minutter, ikke en klassisk indisk rett, men passa veldig bra. Her kommer oppskriften på den også

SALAT MED GULROT OG COUSCOUS

300 g couscous
100 g rosiner
1 ts malt kanel
2 ts sennepsfrø
4,5 dl vann
400 g gulrøtter

Ha couscous, rosiner og krydder i en bolle, kok opp vannet og hell det over, dekk til med lokk og la det trekke i 5 minutter. I mens skreller og finriver du gulrøttene som blandes inn når couscousen er ferdig trukket

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...