tirsdag 24. mai 2011

Quesadilla med paprika og grønn chili


Quesadilla er kosete meksikansk håndmat; stekte tortillalefser fylt med ost og det man ellers måtte ha lyst på, her en vegetarvariant med paprika og chili. Maten er både lettlaget og lett å like! Grønn chili er relativt mild, slik at det ikke er en veldig hot rett. De som kjenner meg, vet at jeg har et anstrengt forhold til koriander, men jeg har etterhvert oppdaga at texmex rett og slett krever litt koriander så jeg er nå beredt på å utvide min kulinariske horisont.
Serveres med hjemmelaget guacamole som du kan røre sammen mens quesedillasen steiker, ev også rømme, salsa, refried beans osv.

QUESADILLA

8 torillalefser
1 rød paprika, frøene fjernet og finhakket
1 grønn chili, frøene fjernet og finhakket
4 vårløk i tynne skiver
4 ss hakkede korianderblader
150-200 g reven ost (helst vellagret, smaksrik)


Jeg stekte quesadillasen i smørbrødjernet mitt, det er enkelt og kjapt. Da fordeler du ost, grønnsaker og urter på en halvdel av en tortilla, bretter den andre halvdelen over, presser sammen og steiker noen minutter i jernet til tortillaen er sprø og osten er smeltet. Gjenta med de andre 7 tortillaene og småspis gjerne litt underveis! Om du heller vil bruke steikepanne, sprer du ut fyllet på hele tortillaen og legger en ny tortilla oppå, stekes i tørr steikepanne et par minutter på hver side.

PS Guacamoleoppskrift kommer snart altså!

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...