tirsdag 1. mars 2011

Brownie lava pudding


Jeg har rydda i bladhylla mi og funnet gull! Innerst & nederst dukka det opp et matblad med denne oppskriften, navnet sier kanskje ikke så mye, men hvis jeg avslører at det her en snakk om en dessert som kombinerer det beste av brownie og sjokoladefondant, er det nok mange som kjenner søtsuget. Puddingen blir sprø oppå med et bløt, kremet lag med sjokolade under.
 Bladet, en 4 år gammel utgave av Food & Travel, hadde en hel artikkel om div Brownievarianter, det blir vel vanskelig å la være å teste noen flere av dem. Oppskriften passer til 4-6 personer, og jeg tipper at det er fullt mulig å bytte ut pecannøttene med mandler, valnøtter osv, ettersom hva du liker.

BROWNIE LAVA PUDDING

100 g mørk sjokolade (jeg brukte 70%)
115 g smør
175 g sukker
2 store egg
0,5 ts vaniljeekstrakt
75 g mel
50 g pecannøtter, grovhakkede

Start med å riste pecannøttene: ha dem i en form og sett i ovnen i 10 minutter på 180 gr.
Ha sjokolade og smør i en kjele og smelt over lav varme. Ta kjelen av plata, rør inn sukker først, deretter ett og ett egg før du blander inn vanilje, mel og nøtter. Hell røra over i en liten ildfast form (jeg brukte en rund med diameter 18 cm) og steik på 180 gr i 30 minutter. Server med vaniljeis


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...