fredag 4. mars 2011

Bakt egg med blåmuggost og valnøtter


Eller oeufs cocotte au roquefort om du vil..
Baking av egg er helt genial, jeg har fått dilla og har unna meg en luksusfrokost opptil flere ganger den siste uka. Fra før av har jeg en kjent svakhet for porsjerte egg, men det er ikke så ofte jeg får meg til å lage det om morgenen, ofte ender det i minikatastrofe med totalt disintegrerte egg, en skuffelse det kan være vanskelig å takle så tidlig på morgenen;)  Det er vanskelig å se hva som kan gå galt når man lager bakte egg, og smak og konsistens er ikke helt ulik et porsjert egg, bare med mye mindre tilberedelsesstress. Smakstilsetninger kan varieres, her er det roquefort og valnøtter, men man kan tenke seg strimlet røkelaks, skinkebiter, sprøstekt bacon i strimler, ost, osv osv .

Per person trenger du

1 egg
1-2 ss matfløte
3-4 valnøttkjerner
litt blåmuggost, smultret
salt,pepper og muskatnøtt

Sett ført steikeovnen på 200 grader, sett inn ett vannbad så det varmer seg sammen med ovnen. Du trenger en liten smurt gratineringsform pr person. Knekk egget forsiktig oppi så plommen er intakt og legg ost og valnøtter oppå. Hell over matfløten og riv over litt muskattnøtt, salt og pepper. Stekes i vannbadet i 10 minutter. Da er eggehvitten såvidt stivna og plomma fortsatt flytende, ihvertfall i min ovn, men det kan variere, så vær litt obs og steik lenger om du ønsker et mer hardkokt egg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...