onsdag 16. februar 2011

Krydderstekt kveite


Dette er en rett jeg gjerne lager når vi har lyst på fisk, men er klare for noe litt mer eksklusivt enn den vanlige seibiffen. Noen vil kanskje tenke at det er en skam å ødelegge den fine, naturlige fiskesmaken med så mye krydder. Jeg synes tvert i mot, at krydderet komplimenterer det saftige og feite kveitekjøttet, dessuten danner krydderet ei fin skorpe og holder fisken saftig og fin mens den steikes. 
Oppskiften har jeg fra Andreas Viestads matspalte i Dagbladet og er beregnet på to personer. Jeg pleier å servere fisken med hjemmelaget potetmos og sukkererter. Saus er streng tatt ikke et must siden fisken er så saftig i seg sjøl, men jeg pleier å lage det for det. Hvitvin må også til når man koser seg med en sånn deilig fiskemiddag, jeg drikker helst en tørr riesling til, men noe hvitt fra Alsace duger nok også.

Fisken
400-500 g kveite i skiver
2 ss smør
2 ts garam masala
0,5 ts spisskummen
0,5 ts knust stjerneanis

Bland sammen krydrene, tørk fisken godt og gni den inn med krydderblandingen på begge sider. Varm smør i ei panne og stek på middels varme i 4-6 minutter til fisken er ferdig. Som med all annen fisk, lønner det seg å passe på, steiker du den for lenge, blir den tørr

Saus
2 dl kalvekraft (eller annen god brun kraft)
2 stjerneanis
ev litt maisenna

Kok opp krafta med stjerneanisene i og la den koke inn til ønsket smak og konsistens.Du kan gjerne fiske ut stjerneanisen etter noen minutter hvis du ikke ønsker så sterk kryddersmak.  Her lønner det seg å bruke bra kraft, det er vanskelig å kamuflere smaken av en buljongterning i en såpass enkel saus. Hvis sausen er litt for tynn, kan du jevne den med litt maisenna utrørt i kaldt vann

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...