onsdag 25. august 2010

Spicy sylteagurker

En av grunnene til at jeg starta matblogg, var for å få et dytt så jeg fikk gjennomført noen av matprosjektene mine som har levd lenge oppe i hodet mitt, men som liksom aldri blir noe av. Som feks sylteagurker, det har jeg sikkert tenkt de siste fem høstene at jeg skulle lage, men aldri kommet i gang med. Men ikke mer enn to uker med blogging, så er jeg i gang. Starta sylteprosjektet på mandag, sluttførte det i går og har nå tjuvsmakt littegranne. Som det meste annet av sursylting, bør jo agurkene få stå noen uker for å få runda av den skarpe eddiksmaken, så sluttresultatet er fortsatt litt usikkert, men tjuvsmakinga var lovende, det var definitivt et lite kick av chili der. Dessuten ser jo chiliskivene lekre ut på glassene. Eddiksmaken var også relativt  fremtredende, så hvis du liker sylteagurkene dine litt søtlige,er nok ikke dette oppskrifta for deg.
Syltinga tok kortere tid enn jeg hadde trodd på forhånd, 10 min på dag 1 og 20 min dag 2. Det er vel ikke så avskrekkende?


SYLTEAGURKER

2 kg store sylteagurker
85 g salt

1,5 l klar eddik
220 g sukker
3 røde chili, frøene fjernet og skåret i tynne skiver
2 ss gule sennepsfrø
2 ss brune sennepsfrø
1 ss pepperkorn
6 nellikspiker

Dag 1: vask agurkene, del i fire på langs, strå over saltet og la stå over natta.

Dag 2: skyll av saltet og la det renne godt av agurkene. Kok opp resten av ingrediensene, ha i agurkene og kok opp igjen. Pakk agurkene tett i steriliserte sylteglass og hell over lake, sett på lokk og ferdig!

Oppskriften er fra Womans Weekly " pickles and chutneys"

2 kommentarer:

  1. Åh! En typisk klassiker fra da jeg var superhusmor for nesten (-faktisk, ja) 20 år siden!

    SvarSlett
  2. Jeg er så heldig at jeg fikk et glass. De er virkelig "spicy", skikkelig gode. Skal kjøpe agurker i dag og forsøke meg, for disse pirra hamstringsgenet mitt

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...