mandag 23. august 2010

Risotto med bønner og poteter

Overskriften sier vel sitt om at dette ikke er ei oppskrift henta fra Fedon Lindbergs kokebok, men jeg synes risotto er godt, uansett glykemisk indeks eller ikke. Nå er jo høsten nesten her, og risotto er høstmat for meg, synes det utrolig godt å lage ei gryte med ris kokt al dente, knallferske grønnsaker og en smak av parmesan. Vi forsøker å spise vegetarisk et par ganger i uka, og risotto i diverse varianter er en av favorittene. Idag hadde de nydelige aspargesbønner på torget, det måtte utnyttes.

De fleste oppskrifter på risotto tilsier at man skal tilsette en og en øse kokende buljong og samtidig røre kontinuerlig. Jeg har lest et eller annet sted at det finnes to risottoskoler i Italia; den overnevnte og en annen som sier at man heller over all buljongen på en gang og deretter lar det småkoke i nøyaktig 18 minutter. Nå kan jeg sikkert ikke tilføre samme lidenskap som italienerne i denne debatten, men siden jeg liker å være effektiv på kjøkkenet ,er jeg ikke i tvil om hvilket alternativ jeg går for!

RISOTTO MED POTET OG ASPARGESBØNNER

1 ss olivenolje
50 g smør
6-8 sjalottløk, finhakket
2 fedd hvitløk, finhakket
275 g risottoris
1 dl hvitvin
9 dl grønnsaks- eller hønsebuljong
100 g aspargesbønner, renset og i biter på 2-3 cm
4 poteter, skrellet og delt i terninger
100 g reven parmesan
Salt og pepper
ev noen blader basilikumblader revet i biter

Sett på kjelen med buljong (eller vannkokeren hvis du bruker terninger/flytende buljong fra flaske) og kok opp. Varm smør og olje i en gryte, fres løk og hvitløk i et par minutter over middels varme. Skru opp varmen, ha oppi risen og stek den i 1-2 minutter, nå må du røre hele tiden for at risen ikke skal svi seg. Skru ned til middels varme igjen og hell over hvitvin, la det koke til all væske er absorbert. Hell over kokende buljong, tilsett poteter og bønner og la det småkoke uten lokk i 18 minutter, rør av og til. Rør inn parmesan og ev basilikum, smak til med salt og pepper.


TIPS TIL SLUTT
Med norske polpriser i tankene, virker det relativt meningsløst å åpne ei flaske vin for bare å bruke 1 dl i maten. Å drikke resten til maten er selvfølgelig et greit alternativ det, men det passer jo ikke alltid en helt vanlig mandag. Derfor pleier jeg å fryse ned vinrester i små porsjoner, feks 1 dl, når jeg har noe til overs eller har åpna ei hel flaske for å lage mat, så har jeg til neste gang jeg skal lage saus eller risotto. Innfrysing ødelegger jo en del av smaksspekteret til vinen, men den duger fortsatt til matlaging.

2 kommentarer:

  1. Dette ble en kjempegod risotto! Desverre litt grøtete, men jeg har vel rett og slett kokt den litt for lenge..
    Caroline

    SvarSlett
  2. Så hyggelig at noen faktisk tester ut oppskriftene jeg legger ut her!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...