onsdag 2. mai 2012

Tex Mex linsesuppe



Dette er en kremoppskrift! Smaker godt, er sunt og lett å lage. Har laget den noen ganger allerede, i forrige uke fikk jeg testa den ut på middagsgjester også, fikk besøk rett etter jobb og skulle servere enkel hverdagsmat, denne suppa passa bra, den kan fint forberedes dagen før og varmes opp før servering.

Chipotle er mexicansk sterk chili med røyksmak, den er ganske avhengighetsskapende hvis man først har prøvd den, jeg klarer meg i hvertfall ikke uten lenger og den er et absolutt must hvis man skal koke chili con carne. Den fåes kjøpt i matbutikker med stort utvalg eller i innvadrerbutikker, enten som ferdig pure på glass eller sånn som jeg fikk tak i denne gangen; hermetiske hele chilifrukter i adobosaus. Da kjørte jeg hele innholdet i boksen i en blender med noen spiseskjeer vann til den er fint purert. Restene kan oppbevares i en tett boks i kjøleskapet. Om du ikke er så glad i sterk mat, reduser mengden chipotlepaste. Den grønne chilien er ikke spesielt sterkt, så den skal du ikke være redd for å ha oppi 



TEX MEX LINSESUPPE (5-6 personer)

4 løk, skrellet og finhakket
2 gulrøtter, revne
2-3 stilker stangsellerei, hakked
2 grønne chili
litt matolje
3-4 ts chipotlepaste
1 ts malt spisskummen
150 g røde linser
2 bokser hermetiske tomater
1 liter grønnsaksbuljong
salt, pepper

Serveres med en klatt rømme og varme tortillachips eller godt brød til.

Ha olje i en gryte og fres grønnsakene til de er myke og blanke, ha oppi chipotle og spisskummen og rør rundt. Tilsett linser, hermetiske tomater og buljong, la det hele småkoke under lokk i ca 30 minutter til linsene begynner å smuldre opp. Smak til med salt og pepper og server!


6 kommentarer:

  1. Nam nam, så fin blogg du har!

    SvarSlett
  2. Der var morgendagens middag bestemt:-D:-D
    Takk for at du deler disse herlige oppskriftene.
    Herlig blogg!
    Ok at jeg linker til din blogg på min?
    Nyt livet Down Under:-)

    Mvh Nina

    SvarSlett
  3. Hei Nina! Helt greit med linking, beklager seint svar, er på ferie på Stillehavsøy med dårlig dekning;)

    SvarSlett
  4. Så mange gode og litt heite oppskrifter! Disse kommer jeg garantert til å teste ut hjemme på kone og to barn. Jeg vet jo allerede at jeg kommer til å elske det. Tusen takk for god blogg,håoer du har mulighet til å legge ut mer etterhvert��

    SvarSlett
  5. Det var ikke meningen å være anonym,jeg er bare ikke så inmari god på data,men hilsen meg,Susan Rødsjø

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...