lørdag 12. mai 2012

Sashimi for one



I går ettermiddag kom jeg hjem helt utslitt og utsulta etter en lang dag og ei lang uke. Har av alle eksotiske ting tilbragt jeg den siste uka i militærleir på kurs. Selv om de fleste av oss var der som sivilister, fikk vi full pakke med overnatting i køyeseng på kaserne, uniform og ikke minst mat i messa. Det var helt tydelig at jeg ikke befant meg innenfor målgruppa kjøkkenet der sikter på; 18-årige gutter, hehe. Om ikke annet er jeg nå fullstendig karboloada; det var pasta, pasta , pasta og litt risengrynsgrøt innimellom.Og gjensyn med Gildes kjøttkaker, Bjellands fiskeboller og sånne ting som vanligvis ikke får komme hjem til meg. Så da jeg kom hjem til mitt eget kjøkken i går, var alene hjemme, sulten og sliten, men lysten på litt skikkelig mat for første gang på noen dager, måtte det bli sashimi. Ferskt og godt, "tilberedt" på maks fem minutter.


SASHIMI (til en person)

PONZOSAUS:
0,25 dl soyasaus
0,5 ts sukker
saften av en halv lime
litt finhakket rød chili


200 g salmalaks
3 vårløk
1-2 ts sesamfrø

Rør først sammen sausen. Skjær laksen i tynne skiver og legg den på en tallerken, dette kan du gjerne gjøre pent og dekorativt, jeg var ikke i stimen til å gjøre det i går. Drypp litt av sausen over laksen, ha resten i en skål du kan dyppe fisken i mens du spiser. Skjær vårløk i tynne ringer og dryss den og sesamfrøene over fisken. Spises med spisepinner og en kald øl ved siden av!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...