onsdag 10. august 2011

Toast med spinat og posjert egg


Jeg er tilbake etter en lengre bloggpause, både fordi jeg har hatt ferie, men også fordi de siste ukers hendelser rett og slett tok fra meg lysten på lage mat og å blogge. Men hverdagen vender jo tilbake, enten man vil eller ikke.
Vi har tilbragt to late uker på hytta, noe som gav tid til å teste ut et par frokostprosjekter jeg har hatt oppi hodet mitt en stund. Her er det første, posjerte egg med spinat, et sunt og litt freshere alternativ til egg & bacon. Denne oppskriften har jeg fra Bill Grangers bok "Sydney Food" og jeg synes det er noe veldig australsk over den, uten at jeg kan si helt hva. Mulig det rett og slett er fordi australiere er verdensmestre i å variere cafefrokostene sine og at jeg har så mange gode frokostminner derifra?

Per person trenger du

1 skive ristet landbrød
100-200 g fersk spinat (husk å vaske den!)
litt matolje
salt, pepper og sitronsaft
2 egg

Start med å sautere spinaten: ha litt olje i en stekepanne og vend spinaten til den er sammenfallen. Smak til med salt, pepper og en splash sitronsaft.
Så kommer vi til svenneprøven: posjering av egg!  Kok opp vann i en stekepanne, ca 5 cm vannstand, skru ned varmen og rør i vannet så det virvler godt akkurat når du har egget oppi. Knekk et og et egg i en kopp og la det skli ned i det kokende vannen, noe av hvitten vil alltid spre seg utover, men (forhåpentligvis) vil mesteparten holde seg rundt plomma. Egget er ferdig når hvitten er stiv mens plomma fortsatt er rennende. Ikke posjer mer enn 2-3 egg av gangen.
Når eggene er ferdig, løft de ut med en hullsleiv og la de renne godt av seg. Legg opp toast, spinat og egg på en tallerken, server!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...