fredag 20. januar 2012

Appelsinmargarita


Mannen min og jeg testa ut et par mexikanske restauranter da vi var i New York nylig.En av de heteste restauranttrendene der er gourmet-mexicanske steder og vi var så heldige å få besøkt et par. I USA er det jo nærmest obligatorisk å starte et bedre restaurantbesøk med en coctail og er man på et mexicaner, måtte det jo bli margaritas! Jeg smakte flere gode varianter og har latt meg inspirerer til litt hjemme-miksologi også.

Margarita er en rar og deilig sak. Sterk, søt og salt på en gang. Ikke noe som alle liker, men hvis man første liker det, liker man det veldig! Skal man få en drink man liker, er det er par ting du må ta stilling til underveis; for det første is. Enten bare rista, on the rocks eller frozen. Den siste likner mest på slush og krever at du tar blenderen ut av skapet. Så må du ta stilling til salt; rundt hele kanten, halve kanten eller ikke i det hele tatt. Eller kanskje du er skikkelig pingle og vil ha sukker?  Personlig vil jeg ha min margarita on the rocks med saltkant og et lite sugerør, så kan jeg velge om jeg vil ha saltsmak eller ikke når jeg drikker.


Etter å ha de grunnleggende tingene klare, kan du så begynne å eksprimentere med forskjellige smaker. Her har jeg laget en standard appelsinsak, noe mildere enn den klassiske som kun har limejuice. Andre forslag er pasjonsfrukt, jordbær osv osv. Tequila er også som annen sprit, du får det du betaler for. Flasker med sombrero på toppen og skjerf rundt halsen, bør man generelt være skeptisk til....

APPELSINMARGARITA 1 stk

4 cl tequila
2 cl Cointreau
2 cl appelsinjuice
2 cl limejuice
salt

Forbered saltranden først, stryk en limebåt langs kanten og dypp glasskanten i salt som du på forhånd har strødd på en skål. Ha mye is i en coctailshaker, ha opp i ingrediensene og rist løs. Sil drinken oppi glasset uten å komme borti saltet, fyll opp med is og nyt i vei.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...